Sitter och tittar på Micke Gunnarssons senaste klipp om skolpolitik och hur han ser på skolan i allmänhet och läxor i synnerhet. Har själv funderat mycket på det här senaste tiden och när jag nu startat upp alla mina nya uppdrag i skolan så snurrar tankarna ännu snabbare än förut.
Att skapa en likvärdig skola handlar för mig först och främst om två saker:
1. För att få en rättvis och likvärdig skola så måste vi behandla alla elever olika. Ja, du läste rätt, OLIKA behandling. Alla barn måste mötas utifrån just sina förutsättningar och möjligheter. Först då kan skolan bli till för alla. Genom att bygga en relation och lära känna varje elevs individuella behov och försöka möta dem så långt det är möjligt kan vi börja bygga en likvärdig skola, en skola där alla får lyckas. Min sambo som också är lärare kom också med en klok fundering här om dagen. Han hade i detta sammanhang funderat på varför skolorna har en ”Likabehandlings-plan”, det borde väl heta ”Likamöjlighets-plan” istället. För om vi behandlar alla exakt lika då kommer ju måluppfyllelsen i skolan att sjunka som en sten. Vad just du behöver är ju inte samma sak som hon eller han eller hen behöver.
2. Grundläggande för likvärdigheten handlar också om att att alla lärare som är mentorer/handledare för en grupp elever arbetar systematiskt och med samma metod kring mentorskapet så att alla elever möter en insatt lärare med en tydlig bild av vad rollen som mentor innebär, d.v.s att mentor och elev tillsammans jobbar på ett sätt som är känt av alla; skolledning, lärare, elevhälsa, elever och föräldrar. Mentorskapet ska inte vara ett lotteri utan alla elever har rätt att ha en mentor som utför uppdraget enligt en väl förankrad och känd plan på skolan.
Vad det gäller läxor i skolan så har jag ingen bestämd uppfattning men jag gillar den formulering som Skolverkets generaldirektör Anna Ekström delade med sig av i en intervju i SVD häromdagen: ”Vi kan inte ha ett system som är beroende av att föräldrar ser till att deras barn klarar skolan”. Förnuftigt formulerat!
Nedan hittar du några centrala ord för mig när vi i skolan ska arbeta med ovanstående områden: