Kollegialt lärande – här och där

Fredag med kvalitetsutvecklarna och min och Fredriks dag, dvs vår tur att hålla i agendan och planera innehållet. Vi valde Kollegialt lärande – här och där som tema och rubriken syftar på det kollegiala lärandet i kvalitetsutvecklargruppen (här) och det arbete vi gör ute på våra uppdrag (där) på Navet, Lillån och Glanshammars skola.

Som kvalitetsutvecklare arbetar vi i mindre team i våra uppdrag och dessa grupper fick idag i uppgift att samtala kring veckan som gått med ett annat team som lyssnade tyst under 6 minuter. Kommande 6 minuter fick lyssnande team ställa klargörande frågor och reflektera över vad de hört. Sista 3 minuterna sammanfattade teamet som var i fokus slutsatser och lärdomar att ta med in i nästa veckas arbete. Efter dessa 15 min bytte grupperna roller med varandra och upprepade metoden ytterligare en gång. Vid återsamlingen i stor grupp sammanfattade vi våra slutsatser och avslutade med en utvärdering av modellen vi prövat i webb-verktyget Socrative.

Utvärderingen sammanfattade många fördelar med modellen men även några utvecklingsområden som vi tar med oss och som kan förfina modellen om vi använder den igen, i kvalitetsutvecklarsammanhang eller ute på våra uppdrag eller kanske i vår egen skolvardag som lärare och kollega. Kommentera gärna inlägget med fler idéer om hur ni jobbar med kollegialt lärande på Er skola.

20131025-213908.jpg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *