Allt började i augusti när vi skulle till Loka brunn två dagar för kickoff och uppstart av nytt läsår, presentation av ny vision och inleda vårt nya systematiska kvalitetsarbete. Det var bara en hake, rektorn kunde inte vara med dessa dagar. Hur gör vi då? Hur kan ledaren leda utan att vara där? Lösningen blev en film, en visionsfilm som inledde våra Loka-dagar där vår rektor och tillika ledare presenterade syftet med dagarna och presenterade sin vision för 2017. Så här blev det>>.
Denna film har vi använt flera gånger efter det, för att påminna oss om var vi ska och få ledtrådar om hur vi ska kunna ta oss dit. Fint att ha det dokumenterat också, hur skulle vi annars kommit ihåg det han sa?
Efter ett tag in på terminen insåg vi, efter att ha arbetat ett tag med att skriva vår nya kvalitetsplan, att det var något mycket viktigt som saknade kanal i vår verksamhet: elevinflytande. Vi funderade på åtgärd och sjösatte våra ”Programråd” som vi började med i oktober. En viktig fråga i detta sammanhang var hur vi skulle få alla elever att förstå syftet med programrådet? Lösningen blev en film. Rektor Anders gjorde återigen en film som alla grupper inledde programrådet med att titta på. Så här blev den filmen>>.
Närmsta veckorna är det också dags för våra utvecklingssamtal med eleverna. Återigen tyckte Anders att det var vettigt att inleda samtalen med en film med syfte och kort information om innehållet. I den filmen så berättar även vår APL-samordnare, Rigmor, lite om arbetsgången bakom anskaffande av APL-platser och om skolans förväntningar på eleven under praktiken. Den filmen hittar du här>>
Nästa vecka är det dags för programråd igen och för att återkoppla till eleverna från förra programrådet så inleder vi återigen med en film så att alla ska få ta del av samma information. Här får du en förhandstitt på den filmen>>.
Alltså har min rektor nu plockat in detta som en del i sitt ledarskap för att nå ut till elever och personal med likvärdig information. Att film är ett kraftfullt media för kommunikation är ju ingen nyhet och när vi sakta men säkert närmar oss detta område och det blir en naturlig del i ledarskapet så kanske inte steget är så långt till att det även kan bli en naturlig del i undervisningen. Jag tror verkligen att det är lättare att som lärare att gå efter, när man har en rektor som går före!*uttrycket är lånat från det ”flippade klassrummet” där läraren, ofta med digitala verktyg, vänder på undervisningen och låter eleverna ta del av inspelade genomgångar inför lektioner eller som dokumentation efteråt.
Spännande läsning att följa ert utvecklingsarbete! Också kul att höra att ni ser elevinflytande som en viktig men framförallt naturlig del detta. Skulle vilja att fler inspirerades och lärde av detta!
Tack för din kommentar Niclas. Kul att du följer vårt utvecklingsarbete. Vår rektor och våra två lärspridare har verkligen sett till att det blivit verkstad i ”en till en”-satsningen hos oss. Vi har förstås mycket kvar att jobba med men de går före o trampar upp stigen åt oss andra.
Pingback: En sjättedel | Utveckla – Handleda – Lära