Ett glas rött & en grön penna

Då var det gjort! Nationella proven rättade och klara och eleverna kan få feedback i god tid innan betygsdeadline. Känns bra – men vet ni vad som känns ännu bättre? För precis ett år sedan satt jag och kollegorna och brottades med förra årets bedömning och tyvärr såg vi låga resultat och dålig måluppfyllelse. Jag kände för egen del att jag misslyckats med att ge eleverna det dom behövde, åtminstone för att uppnå godkänt på de nationella proven. Jag och kollega M bestämde oss då och där för att ta lärdom och försöka göra om och ändra för att om möjligt nå bättre resultat nästa år….och i fredags satt vi där igen och rättade tillsammans. Jag hade laddat upp med blodapelsinjuice och kexchoklad och till min hjälp hade jag min gröna tuschpenna och bedömningsmatrisen vi jobbat med hela året. Den utgår från förmågorna och är indelad i fyra olika kunskapsnivåer och vi har lånat den av mattelärarna på Virginska skolan men ändrat och anpassat den lite efter våra behov. Till vår stora lättnad så hade vi i år ett helt annat resultat hos eleverna i våra grupper och vi skålade i juice och gjorde highfive när godkända resultat rullade in. Självklart kände vi en glädje för elevernas skull men också en stolthet att vi vågade lita på vår magkänsla och prova nytt och göra annorlunda. Därmed inte sagt att vi har nått ända fram, långt ifrån, men nu har vi en bra erfarenhetsgrund att stå på inför kommande läsår och kan dela med oss av misstag och framgång till övriga kollegor. Tack M för gott samarbete under året!

20130526-222116.jpg

2 svar på ”Ett glas rött & en grön penna

  1. Ja, det var betydligt gladare stämning i år jämfört med förra året. Det känns verkligen som om vi lyckats med vår föresats att göra eleverna redo för nationella provet. Även om VI gick hela veckan och var nervösa så kändes det som vi hade förmedlat ett lugn till våra elever.
    Under helgen har jag funderat mycket på nästa steg. Läser man ämnesplanen för kursen står det gång på gång om karaktärskoppling men det är inget som testas av i nationella provet. Vi har absolut försökt karaktärskoppla matematiken men jag kan känna att vi/jag inte nådde ända fram. Matematik 1a är en mycket omfattande kurs och tidsbristen hat varit uppenbar hela vägen. Hur ska man hinna med allt? Jag ställer mig frågan, måste man välja?
    Jag vill också ta tillfället i akt och tacka dig! Vi har lärt oss massor under året. Jag är mycket glad för att vi har vågat. Det är trist att vi inte kommer kunna jobba vidare på samma sätt under nästa år. Det känns ju så mycket enklare att våga när man har någon att ”hålla i handen”.

    • Tack Maria för din kommentar. Du fyllde på med tankar som jag också haft. Tiden för kursen är knapp och karaktärsämneskopplingen är en riktig utmaning. Speciellt när man som vi haft, har flera yrkesprogram i samma grupp. Men vi får fortsätta utvecklingen trots att det inte blir på samma sätt nästa läsår.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *